“Ja maar… hoe werkt het dan precies?”

2 reacties

“Toegepaste wiskunde”, zegt m’n nichtje boven haar gebakje, “dat wordt denk ik m’n vervolgstudie.”

We kijken haar glazig aan. “Toegepaste wiskunde?”, vraag ik. M’n vorkje blijft in de lucht hangen. “Ik herinner me alleen nog de parabool en de gedeelde verzameling. Hoe werkt toegepaste wiskunde precies?”

“Nou, dan bedenk je kwantitatieve oplossingen voor problemen in verschillende sectoren en bij de overheid.”

Huh? We gniffelen boven onze taartjes. M’n nichtje ook. Quasi verontwaardigd gooit ze haar armen in de lucht en verzucht:

“Ach, studeerde ik maar geneeskunde, net als hij”, en ze blikt op haar broer die append in de stoel hangt. “Hij wordt gewoon dokter, da’s lekker simpel uit te leggen op verjaardagen!”

 

Problemen oplossen. Jij doet dat. Is het af en toe moeilijk om aan je lezers uit te leggen hoe? Lees dan hoe m’n nichtje het aanpakt:

haar buurmeisje, ook op de verjaardag en elf jaar (ál elf! als je het haar vraagt), volgt het gesprek vanaf de hoge tafel. “Ja maar, ik snáp het niet.” Ze schuift haar afgekloven moorkop opzij en vouwt haar armen over elkaar. “Wát ga je nou precies studeren?”

De wiskundestudente ging er eens goed voor zitten: “Stel,

de burgemeester wil in ons dorp één grote basisschool bouwen en alle oude scholen sluiten. Iedere leerling moet straks naar de nieuwe school. Hoeveel zouden dat er zijn. Duizend of zo?”

Het buurmeisje knikte. Ja, dat moesten er wel zo veel zijn, “misschien wel negenhonderd”.

“Prima! Negenhonderd kinderen, ’s morgens vroeg op de fiets naar de nieuwe school. Kleuters die elke dag weer gebracht en gehaald worden met de auto. Leerlingen die met de bus komen. Meesters en juffen die naar hun werk gaan, met auto’s die parkeerplek nodig hebben.

Er komt dus heel veel verkeer op de school af. Maar hoeveel verkeer, vanuit welke richting, op welke tijden?

Blijven er altijd zoveel leerlingen? Blijft het vervoer hetzelfde of gaat dat nog anders in de toekomst? Wat betekent dat voor de plek waar de school komt en de wegen en de fietspaden?”

Je hoorde het kraken in het hoofd van ik ben ál elf. “Wát een gedoe, zo’n nieuwe school. Ik weet dat allemaal niet, hoor.”

“Nou, dat geeft niet, want dat kun je juist allemaal berekenen met toegepaste wiskunde. Je speelt dan de situatie na. Je doet alsof, met getallen op de computer. Dat helpt je om na te denken voordat je de school gaat bouwen. Zo komen plannenmakers niet voor nare verrassingen te staan.

Snap je?”

Ze snapte het. Prima uitleg – ook voor veertigplussers zoals ik.

Wat mijn nichtje doet, kun jij ook: begrijpelijk uitleggen wat je werk inhoudt en hoe je problemen van klanten oplost.

Ze verplaatst zich in haar toehoorders.

Naar school gaan, fietsen, halen en brengen, het verkeer in… het leven van een elfjarige bestaat grotendeels uit school school school.

In welke bubble leven jouw klanten?

Ze vermijdt vaktaal en vage praat.

Jouw tekstwerk hoeft heus niet kinderachtig van toon te zijn. Wel duidelijk. En in één keer te begrijpen.

Ze ondersteunt haar verhaal met voorbeelden en beeldende taal.

Vergelijk Heel veel verkeer met Kleuters die elke dag weer gebracht en gehaald worden met de auto. Bij welke van de twee krijg je concrete plaatjes in je hoofd?

Beeldende taal helpt de lezer jouw verhaal mee te beleven. Afhakers en wegtrekkers krijgen zo minder kans.

Ze stelt af en toe een vraag.

Een vraag tussendoor houdt de lezer wakker en bij de les. Het impliceert wederkerigheid en een gelijkwaardig gesprek. Want wie is er nou nog geïnteresseerd in een eenzijdig afgedraaid hoorcollege?

Heb jij aan een kind wel eens uitgelegd wat voor werk je doet? Of aan je moeder? De buurman?

Grijp je kans op de volgende verjaardag. De inspiratie ligt voor het oprapen tussen de taart en de borrelnootjes.


 

Dit is het derde deel van de korte blogserie ‘Ja maar’, over (soms lastige) klantvragen:

1. Ja maar… waarom zou ik met jou in zee gaan?
2. Ja maar… wat verkoop je eigenlijk precies?
3. Ja maar… hoe werkt het dan?

 

 

Je las een blog van Ida Sluiskes. Vond je het wat?

Dan wil je misschien wel meer weten. Over mijn aanbod, bijvoorbeeld. En vooral: wat je daaraan hebt.

Meer lezen:

  • Copy Compleet: een totaalpakket voor je hele website, zodat jij in één keer klaar bent
  • Sales Copy: teksten voor je dienstenpagina’s, zodat je lezer precies snapt waarom jij the place to be bent
  • Constant Copy: een abonnement op mijn pen, zodat jij niet meer hoeft te zweten

Nog meer lezen:

Trouwens: heb jij moeite met het opvragen van testimonials?

Quickfix Weggever Testimonials verzamelen

2 Reacties

  1. Sandra

    Prachtig omschreven Ida, ik voel me soms ook net de 11 jarige;-) en dan hoop ik op zo’n mooie uitleg zoals ook je nichtje dat doet.

    Antwoord
    • Ida

      Lang leve de 11-jarigen! Zij schuiven hun moorkop aan de kant en vragen door 🙂 Daar kunnen we veel van leren – zoals ‘domme vragen bestaan niet’, bijvoorbeeld.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.