14 webteksten voor de shredder

10 reacties

– Zeg, die offerte bevat trouwens geen passend aanbod. Is dat oké?

– Ja hoor, prima. Stuur maar door.

– Oké, fijn! Op onze website staat namelijk dat we graag een passend aanbod doen. Dat gaat dus niet gebeuren.

– Snap ik!

Iedere ondernemer wil een passend aanbod doen. Da’s übervanzelfsprekend.  Overbodig om te noemen.

Zo heb je nog veel meer van die onnutte woorden, tekstfragmenten en bladiebla. Hieronder vind je er 14 op een rijtje, met een toelichting van ondergetekende. Niet schrikken, ik blaf harder dan dat ik bijt. Wrrraf!

1. Welkom op de website van

Heb je wel eens een website gezien waar je niet welkom was? Precies. (Voor alle bijdehandjes: Gall&Gall en overige 18+sites laten we buiten beschouwing.)

2. Bij vragen ben ik altijd bereikbaar

Niemand is altijd bereikbaar. Hoe gastvrij altijd bereikbaar ook lijkt, je kunt beter duidelijk zijn. Bijvoorbeeld:

Binnen 24 uur krijg je antwoord – en meestal sneller. Ook in het weekend check ik mijn mail. Een reactie kan dan wat langer duren: mijn tuin moet ook een keertje af.

3. Je bent hier aan het juiste adres voor…

Alleen die leuke bezorger van de DHL kan hier aan het juiste adres zijn. Verder bepaalt jouw lezer of jij het juiste adres bent.

4. Mijn naam is […], getrouwd, 3 kids

Wat zegt dit over je bedrijf? Of over het probleem dat je oplost? Human interest is prima, hoor. Zorg er dan wel voor dat het een link met je bedrijf heeft. Over alle andere privézaken schrijf je lekker in je dagboek.

5. Kwalitatief hoogwaardig aanbod

Tja, je aanbod zou eens prut zijn, dan heb je een probleem. Kwaliteit is vanzelfsprekend, spreekt voor zich. Verwoord het eens anders. Met reviews bijvoorbeeld. Horen we het ook eens van een ander.

6. Met mijn bedrijf richt ik me op…

“Met mijn bedrijf richt ik me namelijk vooral op startende ondernemers en …”
“In die 8 uur richt ik me op de pr en contentmarketing van bedrijf X …”

Is dit nou niet een beetje omslachtig?

Ik werk vooral voor startende ondernemers.”
“Ik regel de PR en marketing van bedrijf X.” 

Dat geeft richting. Zonder omweggetjes.

7. Ik hou me bezig met…

Een hond hou je bezig.

Je peuterdochter hou je bezig met alvast een mandarijntje uit het netje, zodat ze in de winkelwagen blijft zitten.

Je bezighouden met
is ook geschikt voor in de vakantie. ’n Beetje voor je uit rommelen, zo hier en daar. Daarbuiten ben je serieus an die Arbeit.

8. Proactief te werk gaan

Proactief. Zegt. Helemaal. Niks.

Schrijf liever:

“Ik begin deze week nog aan die klus.”
“Je krijgt binnen 3 weken een ontwerp en een voorstel voor een afspraak.”

Da’s pas pro. Én actief. Je zou win-win kunnen zeggen, maar dat is ook blabla.

9. Mijn focus ligt op…

Soms willen we onszelf wat belangrijker maken. Groter. Dan gebruiken we woorden als focus, drive en core business.

Ik snap de hang naar opgeklopte taal best, hoor. Maar ’t werkt net zoals met die mega schoudervullingen uit de jaren 80: dat opgeblazen gedoe staat voor geen meter. Behalve als je Cindy Crawford heet.

10. Ik wil jou inspireren!

Je klant wil niet geïnspireerd worden, die wil geïnspireerd raken. Zie je het verschil? Het ene stormt op je af, het andere borrelt van binnenuit.

11. Ik werk klant- en servicegericht

Rij je gerust naar Groningen voor een overleg? Kan ik je midden in de nacht bellen als de server vastloopt? Trakteer je als je een deadline mist?

Tadaaa! Dat waren al 3 voorbeelden van klant- en servicegericht werken zonder er de abstracte woorden aan vuil te maken.

12. Ik denk met je mee

Tuurlijk. We doen het samen, gaan in verbinding aan de slag en komen altijd bij jouw wensen uit. Maar weet je? Soms heb je iemand nodig die jou wat minder goed volgt. Pak dit stuk van Chris Rommers er maar eens bij. Gaat over de tekstschrijver, maar past ook bij andere pro’s.

13. Ik denk graag in oplossingen

Top! Dan is out-of-the box misschien ook wat voor je? Of de hands-on mentaliteit? Dat treft, want deze termen liggen al een tijdje in de uitverkoop. Niemand kon er iets mee.

14. NEEM CONTACT OP!

Och, die hoofdletters. ’t Is schreeuwen met tekst tot je hees bent – en je lezer doof. Met het uitroepteken als zure kers op de taart! Zullen we afspreken dat je alleen schreeuwt bij brand, en als je in een kraam op de markt staat? BEDANKT!


Je las een blog van Ida Sluiskes. Vond je het wat?

Dan wil je misschien wel meer weten. Over mijn aanbod, bijvoorbeeld. En vooral: wat je daaraan hebt.

Meer lezen:

  • Copy Compleet: een totaalpakket voor je hele website, zodat jij in één keer klaar bent
  • Sales Copy: teksten voor je dienstenpagina’s, zodat je lezer precies snapt waarom jij the place to be bent
  • Constant Copy: een abonnement op mijn pen, zodat jij niet meer hoeft te zweten

Nog meer lezen:

Trouwens: heb jij moeite met het opvragen van testimonials?

Quickfix Weggever Testimonials verzamelen

10 Reacties

    • Ida

      Dank Annelies 😉

      Antwoord
  1. Nathan Veenstra

    Top dit. Echt helemaal raak.

    Zo vind ik het ook vreemd dat op Facebookpagina’s van bedrijven (vaak eenmanszaken/zzp’ers) “Altijd geopend” staat. Ik dacht het toch effe niet zeg. Mijn vrouw en kinderen zien me eigenlijk al te weinig, dus altijd geopend? Ik niet.

    Ik hoop u hiermee van een passende reactie te hebben voorzien. 😉

    Antwoord
    • Ida

      Onder dankzegging verblijf ik, Nathan. Nice, thanks!

      (Ook hier zékers niet altijd geopend, sterker nog: ik ga nú beginnen aan het weekend. Groeten!)

      Antwoord
    • Ida

      🙂 Ik doe mijn best, fijn dat dat een beetje uit de verf komt. (Of zou die uitdrukking ook niet meer ‘mogen’? 😉 )

      Antwoord
  2. Kitty Kilian

    Bel me niet. Stuur maar een e-mail. (Mijn contactpagina.) Ha!

    Antwoord
    • Ida

      Recent ergens gelezen (bij benadering): “Perfectie is niet dat je niets meer kunt toevoegen. Het betekent dat je niets meer kunt schrappen.” Het lijkt erop dat die contactpagina daar aardig bij in de buurt komt 🙂

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.