“Ja maar… wat verkoop je eigenlijk precies?”

0 Reacties

In mijn vorige blog probeerde ik een “ontzettend handig ding” aan de man te brengen. Je kreeg het letterlijk onder de neus gedrukt:

Vage foto. Idem voor de tekst. Wat is het voor ding en wat kun je ermee? Onmogelijk te snappen.

Een goed voorbeeld van een slechte verkooptekst, dát is het. Roept alleen maar vragen op en geeft geen antwoorden.

Zap, klik, weg doet de lezer.

Wil jij dat je lezer blijft? Volg dan de blogreeks over klantvragen. De rode draad in deze artikelen:

diensten of aanbod helder formuleren zodat je lezer snapt wat je biedt en oplevert,

waarmee ja-maars veranderen in maar-natuurlijks en twijfels verdwijnen als sneeuw voor de zon,

waardoor de kans groter wordt dat je lezer jouw klant wil worden. 

 

Vandaag de eerste klantvraag: Ja maar… wat verkoop je eigenlijk precies?

 

Acetylsalicylzuur? Nee… ik zoek iets tegen hoofdpijn.”

Lever jij extra dikke matrassen of een goede nachtrust?

Ben je fysiotherapeut of zorg je voor pijnvrij bewegen?

Heb je een architectenbureau of ontwerp je een thuis waar de klant nooit meer weg wil?

 

Eigenschappen en producten doen de lezer niks.

Mensen willen geen thermoskan, maar iets om de koffie warm te houden. Geen crème met Q10 en retinol, maar een gladde huid. Geen workshop Bullet Journals, maar meer tijd voor de kinderen.

Je lezer is op zoek naar een oplossing voor zijn probleem. Het goede nieuws? Jij hebt die oplossing op de plank liggen. Tadaaa!

Ga eens tegenover jezelf zitten en kijk door de bril van je klant. Wat heeft ‘ie aan jouw aanbod?

  • Beschrijf je dienst of product in uitkomsten en resultaat. De woorden waardoor, hierdoor, zodat helpen hierbij.
  • Gebruik woorden die een beweging naar beter weergeven. Bijvoorbeeld:
    meer,
    nooit meer,
    eindelijk,
    voorgoed,
    betere,
    langdurig,
    duurzaam,
    stabiel,
    gegarandeerde,
    direct,
    succesvol,
    merkbare,
    zichtbare,
    maximale,
    100%,
    sneller,

    …,

Dus vertel: “Wat verkoop jij eigenlijk precies?”

Misschien kom je moeilijk op gang met je antwoord. Gebruik dan een structuurtje, zoals deze bijvoorbeeld (met dank aan Jonathan Stark en zijn leerzame Positioning Statements):

Ik ben <<jouw beroep>> en help je om <<probleem van de lezer>> zodat jij <<positieve uitkomst>>.

Verkoop je een specifiek product? Dan is dit jouw sjabloon:

<<Product>> zorgt ervoor dat <<probleem van de lezer>> zodat je <<positieve uitkomst>>.

 

Hulp nodig?

Ik help je met schrijven en schrappen, zodat jouw lezers precies snappen wat jij voor ze kunt betekenen.

Bijkomend voordeel:

<<Tekstbestendig>> werkt preventief tegen <<schrijfploeterzweet>>. Hierdoor krijgen <<tekstuele irritaties geen kans. Het <<bespaart tijd>> en <<geeft het vertrouwde gevoel van sterke, vlot geschreven teksten>>.

Even sparren?

 

 


Dit is het tweede deel van de korte blogserie ‘Ja maar’, over (soms lastige) klantvragen:

1. Ja maar… waarom zou ik met jou in zee gaan?
2. Ja maar… wat verkoop je eigenlijk precies?
3. Ja maar… hoe werkt het dan?

 

Je las een blog van Ida Sluiskes. Vond je het wat?

Dan wil je misschien wel meer weten. Over mijn aanbod, bijvoorbeeld. En vooral: wat je daaraan hebt.

Meer lezen:

  • Copy Compleet: een totaalpakket voor je hele website, zodat jij in één keer klaar bent
  • Sales Copy: teksten voor je dienstenpagina’s, zodat je lezer precies snapt waarom jij the place to be bent
  • Constant Copy: een abonnement op mijn pen, zodat jij niet meer hoeft te zweten

Nog meer lezen:

Trouwens: heb jij moeite met het opvragen van testimonials?

Quickfix Weggever Testimonials verzamelen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.