Wat je kunt leren van zwemmers

13 reacties

“Zullen we rechthoekjes zwemmen?”

De man spuugt in zijn zwembrilletje, poetst de glazen en wacht op mijn antwoord.
Aha: hij is duidelijk een Rekkelijke.

Een watte?

Oja, even uitleggen.

Je hebt twee soorten banenzwemmers, in mijn optiek: de Rekkelijken en de Preciezen. Je kent die termen nog wel van de godsdiensttwisten in de zeventiende eeuw – áls je vroeger een beetje hebt opgelet bij Geschiedenis 😉

  • Preciezen zwemmen strak heen en weer, steeds op dezelfde lijn. Ze gaan niet aan de kant voor tegenliggers. De kans op een botsing is groot.
  • Rekkelijken blijven altijd rechts van de middellijn. Ze zwemmen een rechthoekje. Ze hebben geen tegenliggers, dus ze clashen niet.

Kijk, dit zijn ze:

Preciezen zijn wat banger aangelegd

  • Ze zwemmen al járen op dit tijdstip en in deze baan, en dat geven ze niet graag op.
  • Ze willen hun haar droog houden. Maar dat lukt niet met nieuwe zwemmers, want die veroorzaken extra golven.
  • Ze worden links en rechts ingehaald, en dat maakt ze erg onrustig en zwabberig.

Kortom, bij elke extra zwemmer gaat het alarm af. Uitkijken, oppassen, niks inleveren.

Geen fijn gevoel. Jij en ik kennen het ook.

Als er een nieuwe tekstschrijver begint in mijn regio, moet ik best even slikken: ik ben bang dat ik opdrachten verlies. Als jouw concurrent opeens overal opduikt op social media, vraag je je af wat jij in vredesnaam hebt laten liggen. Als collega E. een fantastische training lanceert, hadden wij dat ook wel willen bedenken.

Ja, toch?

Denk op zo’n moment eens aan de Rekkelijken

Hun aanpak is niet alleen veel relaxter, er passen ook meer mensen in één baan. Kijk maar:


Als je denkt vanuit schaarste, moet je altijd vechten.
Als je ruimte ziet, is er voor iedereen plek.

Die ruimte is natuurlijk veel groter dan een 25 meter-bad

De ruimte zit in jou en is onbeperkt. Het is je verhaal, je mening, je kennis, je aanpak. Het is de manier waarop je met je klanten omgaat, je energie, je persoonlijkheid. ’t Is je humor (of het totale gebrek daaraan), je retourbeleid, de service, je online presentatie, en al die duuzenden dingen die jij als enige hebt, kunt en doet.

Concurrenten bepalen jouw ruimte niet. Dat doe je zelf.

Krijg je het toch benauwd? Te veel concullega’s? Zin in iets nieuws? Dan maak je nieuwe keuzes. Je switcht naar een andere baan of je stapt zelfs over naar een totaal ander zwembad – spreekwoordelijk gezien.

Mooi hè. Kan allemaal.

En de man die voorstelde om rechthoekjes te zwemmen?

Die ging nét een tandje te hard. Maar ik wilde me niet laten kennen, dus ik heb zijn tempo een kwartiertje aangehouden.

Nog nooit tikte ik zo veel meters weg in 15 minuten. Dat kan concurrentie dus óók met je doen.

Je las een blog van Ida Sluiskes. Vond je het wat?

Dan wil je misschien wel meer weten. Over mijn aanbod, bijvoorbeeld. En vooral: wat je daaraan hebt.

Meer lezen:

  • Copy Compleet: een totaalpakket voor je hele website, zodat jij in één keer klaar bent
  • Sales Copy: teksten voor je dienstenpagina’s, zodat je lezer precies snapt waarom jij the place to be bent
  • Website-check: ik scan je website met arendsogen, zodat jij je inschattingsfouten kunt rechttrekken

Nog meer lezen:

Trouwens: heb jij moeite met het opvragen van testimonials?

Quickfix Weggever Testimonials verzamelen

13 Reacties

  1. Kitty Kilian

    Yay! Wat een mooie metafoor!
    En helemaal eens, natuurlijk.

    Ik zwem trouwens het liefst in buitenwater. Met alle ruimte en gewoon helemaal niemand om op te moeten letten, dat is veel fijner bij borstcrawl.

    Antwoord
    • Ida

      Ik hou van binnenwater. Een betonnen bak met warm water en een flinke scheut chloor, zonder onbestemd gekriebel van flora en fauna. En als ik om 13.00 uur zwem, valt het met de tegenliggers wel mee.

      Thanks!

      Antwoord
    • Ida

      Ik doe mijn best. Niet-pakkende verhalen zijn er al genoeg 🙂

      Antwoord
  2. Sandra de Jong

    Geweldige metafoor weer Ida.
    Dank voor het creëren van nog meer rekkelijkheid in mijn brein! :~)

    Antwoord
    • Ida

      Haha! En graag gedaan. Gelukkig is zo’n brein heeel elastisch.

      Antwoord
  3. Aukje

    Mooi beeld!
    Die preciezen, dat noemen wij de fossielen. Ze kunnen inmiddels bedenken dat het anders moet, maar durven er niet aan te dénken dat ze zelf iets anders kunnen. En dus denderen ze maar door. De veranderaars denken niet snel aan concurrentie. Ze weten dat we met z’n allen nog eindeloos vaak moeten aantikken.

    Antwoord
    • Ida

      Fossielen, ook een mooie! Ik zie ze zó hangen aan de kant van het zwembad. En in jouw sector past ‘fossiel’ ook perfect bij fossiele energie, natuurlijk.

      Antwoord
  4. Marloes

    Geweldig verhaal weer en zo wijs

    Antwoord
    • Ida

      Ik freewheel natuurlijk ook maar wat, net zoals iedereen. Wat dat onder de streep oplevert, zou je ‘wijs’ kunnen noemen. Door schade en schande wijs geworden, zeg maar.

      Thanks, Marloes!

      Antwoord
      • Marloes Lodder

        Hahah oh ik zie dat mn emoji het niet gered heeft, klinkt nu enigszins sarcastisch. Maar ik vond m leuk! Gelukkig zitten we in een markt waar veel vraag is :), kan ik lekker ook freewheelen.

        Antwoord
        • Ida

          Emoji niet opgepikt? Dan moet ik mijn webbouwer eens even vragen hoe dat kan 😉

          Antwoord
          • Marloes Lodder

            hahahah goed idee 😛

            Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.