Waarom zou je moeite doen voor een bestaande klant?

18 reacties

Een fles Nivea bodymilk, verpakt in een plastic tasje van het Kruidvat.

Mijn moeder kreeg dit ooit cadeau voor haar verjaardag. Het was niet afkomstig van een warrige oudtante en ook niet van de nieuwe buurman die zo graag sherry dronk.

Het was gewoon het cadeau van een weldenkende volwassene. Mijn moeder en de gulle gever kenden elkaar al wel 40 jaar. Als het niet langer is.

Ik stond erbij, ik keek ernaar en ik verbaasde me. Waarom komt iemand in vredesnaam met zo’n slap cadeau op de proppen? Je kunt toch ook een beetje meer moeite doen.

Het voorval borrelde twee weken geleden weer op

Met alle kantoorgenoten van mijn flexplek hielden we Open Huis in ons nieuwe pand. De muur van mijn werkplek had ik behangen met quotes over tekstschrijven. Met één van de bezoekers kwam ik aan de praat over deze:

“Nou, ik denk dat dat percentage wel meevalt”, zei m’n gast, en hij wees naar de 74%.
“Dan hoor jij misschien bij die andere 26%”, zei ik.
“En trouwens”, ging hij onverstoord verder, “als ik een e-mail stuur naar een bestaande klant, let ik al helemáál niet op taal en spelling. Ze weten wel dat ik erachter zit. Scheelt een hoop nadenkens.”

Ik bleef nog lang haken aan die opmerking. Werkt het zo als je al langer met iemand werkt? Nee. Helaas Gelukkig niet.

Het is een denkfout,

dat je minder hard je best hoeft te doen voor een bestaande klant. Dat het geen probleem is dat je e-mail een boodschappenbriefje wordt. Dat het prima is om zonder aanhef met de deur in huis te vallen. Dat je afsluit met een automatische handtekening, zodat je geen persoonlijke groet hoeft te bedenken. Dat het niet erg is als je bericht een typo of spelfout bevat “omdat ze inmiddels wel weten wie het schrijft”.

Ik heb een vermoeden hoe het komt

Het is de gewenning. Het is 20 jaar getrouwd zijn. Het is je benen niet meer scheren. Op de bank ploffen in een verwassen joggingbroek. Melk drinken uit het pak. Het is je buikje/je ochtendhumeur/het nagelbijten waar de ander maar mee moet dealen.

Het is lekker makkelijk. Net zoals iemand verrassen met een fles Nivea bodymilk in een verfrommeld plastic tasje.

Aan de andere kant

Je kent het gevoel wanneer je geliefde koffie op bed brengt voordat hij naar zijn werk gaat.
Je bewaart alle handgeschreven kaartjes en je leest ze soms nog door.
Je glimlacht om de mini-Snickers die in je broodtrommel verstopt zit.

Het gaat om de moeite die iemand voor je doet, en vice versa. Dit is in zakelijke relaties niet anders dan thuis aan de eettafel. Ook niet als je elkaar al langer kent.

Moeite doen is trouwens niet per se moeilijk

Het is zelfs heel simpel. Maak een overzicht van de klanten die al een tijdje meegaan. Kies er een stuk of vijf. Stuur ze vandaag nog een persoonlijke e-mail of een kaartje.

En koop een nieuwe joggingbroek.



Je las een blog van Ida Sluiskes. Vond je het wat?

Dan wil je misschien wel meer weten. Over mijn aanbod, bijvoorbeeld. En vooral: wat je daaraan hebt.

Meer lezen:

  • Copy Compleet: een totaalpakket voor je hele website, zodat jij in één keer klaar bent
  • Sales Copy: teksten voor je dienstenpagina’s, zodat je lezer precies snapt waarom jij the place to be bent
  • Constant Copy: een abonnement op mijn pen, zodat jij niet meer hoeft te zweten

Nog meer lezen:

Trouwens: heb jij moeite met het opvragen van testimonials?

Quickfix Weggever Testimonials verzamelen

18 Reacties

  1. Aukje

    Ida, ik heb het superdruk, ik wilde dus je blog helemaal niet lezen, maar ik deed het toen toch – door dat flesje Nivea. En vervolgens las ik het in een adem uit. Iedereen die vandaag nog een mail van me krijgt is je vast dankbaar.

    Antwoord
    • Ida

      Wat Nivea al niet vermag 😉 In één adem uitgelezen? Vind-ik-leuk. Dank!

      Antwoord
    • Ida

      Je hebt issues met het woord ‘leuk’? Of begrijp ik je reactie niet goed, Kitty. Kan ook, hoor.

      Het woord is een overblijfsel van mijn tijd op Facebook, jáááren geleden – in 2017. “Vind-ik-leuk.” Dat is wel duidelijk, toch 😉

      Antwoord
      • Kitty Kilian

        Nee, ik vind hem gewoon heel leuk, die post 😉

        Antwoord
        • Ida

          🙂

          Antwoord
      • Chris

        Haha – learn to take a compliment.. 🙂
        En inderdaad: heel goed blog, mevr. Sluiskes.

        Antwoord
        • Ida

          Working on it, Chris 😉 Danke!

          Antwoord
  2. Esther Verheijen

    Geweldig omschreven en zo herkenbaar! Dank voor je heldere artikel. Ik kom in mijn werk maar al te vaak taal- en tikfouten tegen. Daar valt inderdaad nog heel veel winst te behalen.

    Antwoord
    • Ida

      Mooi Esther, dank je! Ik zeg: op naar de winst 🙂

      Antwoord
  3. Reinnetta Beking

    Dag Ida, Wezenlijke aandacht in wat je doet is ook zijn in hier en nu . Nu…..in het beantwoorden van jouw heldere uiteenzetting. Warme complimenten. Een foutje of vergissing vind ik soms wél charmant. Een hartelijke groet.

    Antwoord
    • Ida

      Mee eens. Een weeffout, een rimpel, een barst: absoluut charmant. Foutjes uit gemak en onverschilligheid: liever niet, als het aan mij ligt. Dank je, Reinnetta, mooi om weer van je te horen.

      Antwoord
  4. Boudewijn Bood

    En dan heb je wel een probleem als je goed in je werk bent, maar niet zo goed in de grammaticale en spellingsregels. Ik schrijf mijn stukken vaak twee drie keer over en nog vinden mensen taal en grammaticale fouten. Ik hoop dan ook maar dat ik met de inhoud mijn klanten bedien en niet teveel met de schriftelijke ongemakkelijkheden.

    Antwoord
    • Ida

      Dat kan lastig zijn ja, Boudewijn. Gelukkig kan ‘moeite doen’ op duizend-en-één manieren, en niet alleen in geschreven taal, spelling en grammatica. De intentie is minstens zo belangrijk als de uitvoering – al ben ik persoonlijk een taalgeneraal als het om spelling en grammatica gaat 😉

      Maar: als je zeker wilt weten dat je klant niet op jouw taalfouten stuit, kun je je stukken misschien laten checken door ander voordat de teksten de deur uitgaan?

      Zomaar een idee, wie weet heb je er wat aan. Dank voor je reactie!

      Antwoord
  5. Marijke van Veldhoven

    Hahaha, geweldige blog. Zo denk ik er ook over. Tasjes van de Kruidvat en slechte mails… brrrr. En ik moest hard lachen bij de laatste zin.

    Antwoord
    • Ida

      Thanks Marijke! Mooi dat het zo werkte bij je.

      Antwoord
  6. Hans de Boer

    Inspirerend verhaaltje!
    Leuk! En leerzaam.
    Groetjes Hans

    Antwoord
    • Ida

      Hé hallo Hans, da’s leuk om van je te horen. Dank je.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.