“Wat maak jij eigenlijk?”

Ik kijk op van mijn speksteen en beitels, om te checken of mijn medecursist een grapje maakt. Ik maak een vogel. Hier de vleugels, daar de kop, staart aan de andere kant: overduidelijk, lijkt me.

Niet dus.

Het is een vogel in mijn ogen. Ik weet dat ik een vogel maak, werk al dagen aan een vogel, ik wil dat het een vogel wordt – en dus zie ik een vogel.

Maar dat zegt nog niks over wat een ander ziet.

Zo werkt het ook met je website

Jij weet precies wat erop staat en wat je te bieden hebt. Je bent er weken druk mee geweest, dus je kent er de weg.

Maar of je lezers jouw site ook snappen, is nog maar de vraag.

Daarom: 5 tips om te checken of je website duidelijker kan

  • Houd vragen en opmerkingen een tijdje bij
  • Schakel een dummy in
  • Lees je teksten hardop
  • Check je navigatie
  • Volg de principes van het EDH-dieet

1. Houd vragen en opmerkingen een tijdje bij

“Wat kost nou zo’n fotoshoot?”, vraagt je lezer.
Dat stáát er toch, denk jij.

“Coach jij uitsluitend particulieren? Of kan ik je ook voor mijn werknemers inschakelen?”
Dûh, alleen particulieren, mompel je achter je laptop.

“Is de cursus voor beginners of gevorderden?”
In je antwoordmail stuur je een snapshot van de bullets op je salespagina.

Irritant? Kan. Maar ga er maar vanuit dat je lezers een punt hebben. Hun opmerkingen zijn jouw aha-momenten. Vooral de zogenaamd lastige, onnozele en onbenullige vragen vormen waardevolle feedback.

En weet je wat ook mooi is? Al die vragen kunnen je op ideeën brengen. Want wie weet is het hoog tijd om een nieuwe doelgroep aan te boren of je aanbod te verfijnen, maar had je dat zelf nog niet door.

2. Schakel een dummy in

Je buurman vindt je site prachtig, en je vriendinnen zijn ook enthousiast. Allemaal heel leuk en aardig, maar je hebt pas écht iets aan de mening van een dummy. Normaliter is dat een testobject, maar in dit geval is het jouw objectieve proeflezer.

Vraag iemand om je website te bezoeken. Natuurlijk kies je voor een kritisch type. Of types, want meerdere mensen inschakelen is helemaal mooi.

Jij kijkt over hun schouder mee. En dan brand je los. Bijvoorbeeld:

  • Wat valt je het meest op aan de homepage?
  • Wat verwacht je als je op deze button klikt?
  • Wat is de boodschap van dit blog?
  • Wat heb je onthouden na het lezen van mijn Over-pagina?
  • Wie heeft het meeste baat bij mijn diensten?

Je kunt ook gerichte opdrachten geven, zoals Zoek een workshop en schrijf je in.

Als je een ander je website ziet gebruiken, ontdek je of je website wel zo effectief is als jij denkt. Vraag je dummy om hardop te denken en ter plekke feedback te geven. Hou je in, luister goed, blijf beleefd.

Dummy’s hebben ook gevoel.

3. Lees je teksten hardop

Je leest je teksten altijd door in gedachten. Tuurlijk doe je dat. Wel tien keer als het moet. Maar jouw innerlijke leesstem leest veel te snel en ziet missers over het hoofd.  

Dus: lees je tekst hardop, zodat je stem op de rem gaat staan. Raak alle woorden aan, zoals een leerkracht elk kind telt voordat de klas op schoolreis gaat.

Noteer waar je hapert, want daar hapert je lezer ook.

4. Check je navigatie

Eén hoofdmenu met een handjevol links is voor de meeste sites voldoende. Echt waar.

Heb je boven, links én rechts een navigatiemenu, en misschien zelfs dropdowns? Krimp je navigatie in. Anders krijgt je lezer last van keuzestress / besluiteloosheid / twijfel / klikvrees / tweestrijd / argwaan / terughoudendheid / onzekerheid / scepsis / dilemma’s*
*dit dus 😉

5. Volg de principes van het EDH-dieet

“Twintig kilo kwijt”, roept mijn vriendin L., “met het EDH-dieet!”
“EDH?”, vraag ik. Ik heb duidelijk iets gemist in dieetland.
“Eet De Helft”, zegt ze met een grijns.

Aha, goed idee, ook voor je website. Alles met mate. De lengte van je zinnen, de leesbreedte, het aantal regels in je alinea’s, de tekst op je homepage, het aantal kleuren dat je gebruikt: kalm aan ermee.

Je lezer is geen gans die je moet vetmesten.

Over vogels gesproken

Hieronder zie je het gebeeldhouwde exemplaar in kwestie. Het is een jonge merel die bij z’n ouders bedelt om een regenworm, terwijl hij de vorige nog niet eens heeft doorgeslikt.

Maar goed, dat had je natuurlijk allang gezien.

 



Ook interessant: “Aannames: hoe kom je er vanaf”

10 thoughts on “Jouw website kan duidelijker: 5 tips

  • Avatar
    29 oktober 2020 om 21:50
    Permalink

    Die vogel. Hij is prachtig, juist omdat je hem niet begrijpt. Maar dat werkt op websites net weer even anders. Mooi verhaal! Hardop lezen, dat moet ik inderdaad vaker doen. .

    Beantwoorden
    • Ida
      30 oktober 2020 om 08:00
      Permalink

      Ha Aukje, dankjewel!

      Hardop lezen doen we allemaal te weinig. Het is allang mooi wanneer de tekst af is 🙂 En toch: ook bij dit blog heb ik nog weer bijgeschaafd na een oplees-sessie. Zo interessant, hoe dat werkt.

      Beantwoorden
  • Avatar
    30 oktober 2020 om 13:26
    Permalink

    De dummy wordt de boodschapper van wat je het niet goed hebt gedaan… wie kies je?

    Beantwoorden
    • Avatar
      30 oktober 2020 om 13:28
      Permalink

      Zo grappig! o en die vogel? dat is denk ik een coproliet

      Beantwoorden
    • Ida
      31 oktober 2020 om 08:02
      Permalink

      Wie kies je? Ik zou zeggen: iemand die kritisch genoeg is om feedback te geven, en vertrouwd genoeg om feedback van te ontvangen 😉 Kan ook een ondernemer zijn waar je mee optrekt, bijvoorbeeld.

      Beantwoorden
  • Avatar
    30 oktober 2020 om 20:59
    Permalink

    Prachtige tekst met heel concrete tips, deze Tekstbestendig (weer) met interesse gelezen! Dank!

    Beantwoorden
  • Avatar
    30 oktober 2020 om 21:32
    Permalink

    Mooi geschreven Ida. Leuk om tegen te komen. Denk dat ik het linkje maar eens deel met wat collega’s. Want we weten het allemaal wel, heus hoor… maar…. nou ja, je weet wel. 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.