Hoe kun zonder vlotte babbel tóch netwerken? (de Freeroll-Lunch-methode)

2 reacties

Shit.
Visitekaartjes vergeten.
En je had ze nog wel speciaal klaargelegd op de eettafel.

Wat stóm. Zie je wel, zo’n netwerkborrel is niks voor jou. Je was er thuis al nerveus van.

Daar sta je dan met je opgeprikte glimlach. Je neemt een besluit: dit was jouw laatste netwerkevent. Nieuwe mensen leren kennen? Dat wil je best. Maar op een andere manier.

 

Herkenbaar, die netwerkzenuwen? Misschien is een Freeroll Lunch dan iets voor je. Heel geschikt als je niet van grote groepen houdt maar wel nieuwe ondernemers wilt leren kennen.

Een Freeroll Lunch? Is dat iets nieuws?

Ja en nee. Het idee is een beetje van mezelf en de rest is van Maggi Liesbeth. Ik moet er nog patent op aanvragen, ik moet nog seminars organiseren over deze methode en een bestseller schrijven zou ook niet verkeerd zijn.

Tot die tijd vind je alle info in dit blog.

Het begon met een boek. In december las ik ‘Ik moet nog even kijken of ik kan – De stille revolutie van de introverte mens’

Het is geschreven door Liesbeth Smit. Een deel van de flaptekst luidt:

In Ik moet nog even kijken of ik kan rekent Liesbeth Smit af met het idee dat introversie iets zieligs of saais zou zijn. Met een frisse en heldere blik gaat ze uitgebreid in op de verschillende kanten van introvert zijn. Vol handige tips en lijstjes.

Eén van de tips die ze geeft aan Stille Willies (introverten) om nieuwe mensen te leren kennen, is:

‘organiseer een wild etentje. De regels zijn simpel: iedereen die jij uitnodigt, neemt één persoon mee naar dat etentje. De genodigden mogen die persoon niet al te goed kennen. De combinatie van vertrouwde gezichten en een paar vreemden kan heel verfrissend werken.’

“Ook heel geschikt voor timide ondernemers”, dacht ik meteen

Zie daar het idee voor de Freeroll Lunch.

Je nodigt een paar ondernemers uit voor de lunch. Je vraagt of ze een collega-ondernemer meenemen. Eentje die ze niet al te goed kennen, maar goed genoeg om voor een lunch te vragen. Tafeltje reserveren, aanschuiven en praten maar.

Zo leer je nieuwe ondernemers kennen zonder rond te hoeven dwalen op een meeting.

De Freeroll Lunch werkt beter dan die eenzame cappuccino’s op een Open Coffee.
Deze lunch is een goed idee als je aan het stotteren komt op netwerkborrels.
Het is een ideale manier van kennismaken als je de touwtjes zelf graag in handen hebt, als je niet houdt van chitchat én als je het best uit de verf komt in een kleine groep.

En waar ik ‘je’ zeg bedoel ik ‘ik’.

Het is 24 februari 2018 en ik organiseer een wild diner

Twee vriendinnen komen bij mij eten en zij nemen een gast mee. We zitten aan tafel met

een specialist in de financiële dienstverlening,
een adviseur voedsel- en voedingszekerheid,
een verkoopadviseur in- en outdoor signing,
een juridisch medewerker van de rechtbank,
een zorgbemiddelaar en
een tekstschrijver.

Het wordt een fantastische avond. ‘Ik kon jullie op zolder horen lachen,’ zegt Mr. Tekstbestendig die met een biertje naar boven was gevlucht. Ik geloof het meteen. Hoe mooi kan het zijn om aan de praat te raken met vreemden? En laat het daar nou om draaien met netwerken.

Met netwerken is het trouwens net als met groente eten

De Gezondheidsraad adviseert 200 gram groenten per dag te eten. Vijf procent van de Nederlanders houdt zich aan die richtlijn. We eten te weinig groente, terwijl we weten dat het goed voor ons is.

Dat geldt ook voor netwerken. Het is goed voor je bedrijf, maar zeg eens eerlijk: doe jij het ook te weinig? Kan er wel een schepje bij?

De gezonde voordelen van de Freeroll Lunch

Je organiseert ‘m zelf. Je zet de lunch dus lekker naar je eigen hand.

  • Bepaal zelf de groepsgrootte
  • Kies een locatie op kruipafstand van je werk of je huis
  • Prik een tijdstip dat jou goed uitkomt en waarop jouw oppas ook kan

Eventueel bereid je wat vragen voor. Ik organiseerde dit voorjaar een bijeenkomst voor tekstschrijvers en maakte van speelkaarten en stickers wat vragenkaarten met gespreksonderwerpen:

“Het lijkt me wel veel gedoe om zo’n lunch te organiseren”

Dat valt reuze mee. Iets organiseren kost natuurlijk wel wat van je tijd. Maar hey, zie het als investering. Je besteedt je tijd en je krijgt er wat voor terug.

“Moet ik dan voor iedereen de lunch betalen?”

Welnee, dat is helemaal niet nodig. Jouw gasten snappen heus wel dat ze zelf hun consumpties betalen in het eetcafé. Dat staat in jouw uitnodiging 😉

Je kunt ook een budgetvariant organiseren. Een Freeroll Coffee of een Freeroll Walk-In-The-Park, ik noem maar wat. Dan ben jij voor een paar euro klaar en schuiven je gasten gratis en voor niks aan.

Vind je het wat?

Pak je balboekje erbij. Vink een aantal ondernemers aan die wel houden van een experiment en nodig ze uit voor een Freeroll Lunch. Heb je gesprekskaartjes nodig? Je mag die van mij gerust lenen.


 

 

Je las een blog van Ida Sluiskes. Vond je het wat?

Dan wil je misschien wel meer weten. Over mijn aanbod, bijvoorbeeld. En vooral: wat je daaraan hebt.

Meer lezen:

  • Copy Compleet: een totaalpakket voor je hele website, zodat jij in één keer klaar bent
  • Sales Copy: teksten voor je dienstenpagina’s, zodat je lezer precies snapt waarom jij the place to be bent
  • Constant Copy: een abonnement op mijn pen, zodat jij niet meer hoeft te zweten

Nog meer lezen:

Trouwens: heb jij moeite met het opvragen van testimonials?

Quickfix Weggever Testimonials verzamelen

2 Reacties

  1. Petra Aartsen

    Wat een goed idee, kan je de teksten van die kaarten misschien uploaden? Dan kan iedereen er meteen mee aan de slag. Aan de rol..

    Antwoord
    • Ida

      Ja, het uploaden van de teksten is een goed idee, ware het niet dat het bestand niet publicatiewaardig is. En het moet wel wat lijken natuurlijk 🙂 Ik mail ze naar je, Petra!

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.