Opmaken: zo wordt het mooier

2 reacties

Met de deur in huis: een testje. Welke van deze twee teksten lees je het liefst?

Tekst 1.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Praesent aliquam hendrerit ligula tincidunt eleifend. Nam egestas, nisl vel consectetur pulvinar, massa est vehicula nisi, ac aliquet elit mauris quis dui. Vivamus nec accumsan est. Donec tristique felis eu vestibulum euismod. Praesent a egestas libero. Suspendisse feugiat justo eget nulla rhoncus, lobortis condimentum elit commodo. Phasellus vitae lobortis risus, pretium porttitor eros. Integer id fringilla nisl, ac accumsan massa. Vestibulum ac venenatis ante. Vivamus ut ipsum in enim tristique malesuada. Phasellus ac ipsum vitae ipsum dictum finibus vel sit amet tortor. Nam pellentesque feugiat arcu. 

Tekst 2.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Praesent aliquam hendrerit ligula tincidunt eleifend.

Nam egestas, nisl vel consectetur pulvinar, massa est vehicula nisi, ac aliquet elit mauris quis dui. Vivamus nec accumsan est.

Donec tristique felis eu vestibulum euismod. Praesent a egestas libero. Suspendisse feugiat justo eget nulla rhoncus, lobortis condimentum elit commodo. 

“Phasellus vitae lobortis risus, pretium porttitor eros.”

Integer id fringilla nisl, ac accumsan massa. Vestibulum ac venenatis ante:
– Vivamus ut ipsum in enim tristique malesuada,
– Phasellus ac ipsum vitae ipsum dictum finibus vel sit amet tortor,
– Nam pellentesque feugiat arcu. 

Ik denk dat je ‘tekst 2’ zegt. Waarschijnlijk ging het zo:

in een paar tellen scande je de teksten. Bij het eerste stuk schoten je ogen naar beneden en weer terug. Je kon er niks van maken. Laat maar, volgende tekst.

In de tweede tekst liep je blik soepeler langs de alinea’s. Je had zin om de tekst te begrijpen, zelfs al is het de digitale jabbertalk van proeftekst Lorem Ipsum.

Beide teksten zijn hetzelfde. 94 identieke woorden, in dezelfde volgorde. De lay-out bevordert de leeslust bij numero 2.

Zo belangrijk is opmaak.

Een websitebezoeker klikt genadeloos weg wanneer je info ongesorteerd op het beeldscherm kiepert. Lange lappen tekst doen dit met de lezer: Mwah, klik, weg in plaats van Hap, slik, mmm, volgende alinea!

Kwestie van goed voor de dag komen. Als bij een eerste date.

Kapsel in model,
lekker luchtje,
tanden zonder sesamzaadjes.

Punt van aandacht: je lezer mag in z’n ouwe pyjama aanschuiven, maar jij moet digitaal opgemaakt zijn. Altijd.

Doe deze spulletjes in je teksttoilettas:

  • Koppen
  • Tussenkoppen
  • Witregels, om de 4-5 zinnen
  • Alinea’s
  • Enkele afbeeldingen
  • Opsommingstekens
  • Consequent gebruik van lettertype
  • Rustige kleurencombinaties

Tip van de tekstvisagist: een goede make-up valt niet op. Alles met mate. Ne quid nimis

 


 

Je las een blog van Ida Sluiskes. Vond je het wat?

Dan wil je misschien wel meer weten. Over mijn aanbod, bijvoorbeeld. En vooral: wat je daaraan hebt.

Meer lezen:

  • Copy Compleet: een totaalpakket voor je hele website, zodat jij in één keer klaar bent
  • Sales Copy: teksten voor je dienstenpagina’s, zodat je lezer precies snapt waarom jij the place to be bent
  • Constant Copy: een abonnement op mijn pen, zodat jij niet meer hoeft te zweten

Nog meer lezen:

Trouwens: heb jij moeite met het opvragen van testimonials?

Quickfix Weggever Testimonials verzamelen

2 Reacties

  1. Eva Ondermode

    Het ging precies zo als jij het beschreef!

    Dank voor deze leuke test/tips.

    Antwoord
    • Ida

      You’re welcome Erna. En kijk, goed dat mijn glazen bol nog zo goed werkt 😉

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.