Smaakt jouw tekst naar azijn?

6 reacties

Deze week kreeg ik een factuur van een ondernemer. Eén zinnetje op de gestuurde nota viel me sterk op. En ik wist meteen waarom.

Dit stond er op de rekening:

‘Betaling binnen 14 dagen na factuurdatum volgens algemene voorwaarden wordt bijzonder op prijs gesteld!’

Uitroepteken. Vetgedrukt. ‘Volgens algemene voorwaarden.’ Alsof de deurwaarder bij voorbaat al naar me op weg is.

Een beetje knorrig tussen de regels door

Ik snap natuurlijk wat de afzender bedoelt met deze betalingsbepaling. Maar door de woordkeuze en notering is de boodschap veel meer geworden dan dat. Tussen de regels door proef ik iets… zurigs.

Goeie zin(nen)

Ben jij het liefst in de buurt van positieve mensen? Dan zou dat voor je klanten ook wel eens het geval kunnen zijn. Zij zien graag jouw glimlach. Of dat nu in een gesprek is of via je webtekst of folder.

We hebben liever een aai over de bol dan een schop onder ons hol.

(Beetje plastisch, maar wel duidelijk.) Nu hoef je je lezer niet te knuffelen, natuurlijk. Positief formuleren is al voldoende.

Vijf tips voor teksten met een glimlach

Er zijn eenvoudige trucs om je klant op 1 te zetten. Hieronder lees je er vijf die je gemakkelijk toe kunt passen.

1. Geef mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden

  • Zonder glimlach: “Op maandag gesloten.”
  • Met glimlach: “Op dinsdag tot en met zaterdag staan we voor u klaar.”
In beide gevallen is duidelijk dat het bedrijf dicht is op maandag. Toch geeft de tweede tekst een positiever gevoel.

2. Benoem de ‘beloning’ in plaats van de ‘straf’

Beschrijf wat de klant kan doen om jouw dienst of product probleemloos te verkrijgen. Het effect? Je geeft de mogelijkheid tot invloed. En daar houden mensen van.
  • Zonder glimlach: “Betaalt u niet op tijd, dan stopt de coaching per direct.”
  • Met glimlach: “Als u voor 3 december betaalt, plannen we de resterende afspraken meteen in.”

3. Humor mag best

Een dikke knipoog kan wonderen doen. Het trekt de aandacht en kan zelfs een minder leuke boodschap aantrekkelijk maken.
  • Zonder glimlach: “Bedankt voor je bericht; we zijn erg druk maar proberen zsm te reageren.”
  • Met glimlach (met dank aan Plint):plint

4. Zet de schaar in lange lappen tekst

Een tsunami van tekstblokken is erg intimiderend. Zet er daarom regelmatig een punt achter. En wat dacht je van een vraag tussendoor?
  • Zonder glimlach: “Graag het factuurbedrag overmaken op rekeningnummer NL66JOJO1235698745 t.n.v. Mijn Bedrijfsnaam Staat Hier o.v.v. het factuurnummer en binnen 14 dagen.”
  • Met glimlach: “Wil je het factuurbedrag overmaken op rekeningnummer NL66JOJO1235698745 t.n.v. Mijn Bedrijfsnaam Staat Hier? Graag binnen 14 dagen, onder vermelding van het factuurnummer 16062.”

5. Bedank ervoor

Deze interieuradviseur heeft het best goed begrepen. Ik moest glimlachen om zijn kleine bedankje vooraf – en dat had niet met het factuurbedrag van 5.000 euro te maken… slotzin-factuur-dh (Over passief woordgebruik zal ik dan nog eens schrijven in een volgend blog 😉 )

En de zesde tip is ook niet verkeerd

Heb je geen tijd/geen zin/geen inspiratie om dit allemaal te onthouden/toe te passen/op te slaan? Hou dan deze vuistregel aan: schrijf zoals je het zelf graag zou willen lezen. Dat smaakt naar meer.  



 

Je las een blog van Ida Sluiskes. Vond je het wat?

Dan wil je misschien wel meer weten. Over mijn aanbod, bijvoorbeeld. En vooral: wat je daaraan hebt.

Meer lezen:

  • Copy Compleet: een totaalpakket voor je hele website, zodat jij in één keer klaar bent
  • Sales Copy: teksten voor je dienstenpagina’s, zodat je lezer precies snapt waarom jij the place to be bent
  • Constant Copy: een abonnement op mijn pen, zodat jij niet meer hoeft te zweten

Nog meer lezen:

Trouwens: heb jij moeite met het opvragen van testimonials?

Quickfix Weggever Testimonials verzamelen

6 Reacties

  1. Eva Ondermode

    Hoe eenvoudig kan het zijn?! Zeer handig tips Ida! Dank.

    Antwoord
    • Ida

      Graag gedaan, van harte welkom Erna. Ja, soms is het helemaal niet zo moeilijk 🙂
      Groeten, Ida

      Antwoord
  2. Leonie

    Het lijkt zo makkelijk maar schrijven is echt een vak en jij beheerst dit!
    Groetjes, Leonie

    Antwoord
    • Ida

      Dank je Leonie 🙂

      Antwoord
  3. Sandra

    Wat heerlijk om te lezen, zo simpel kan het zijn?.

    Antwoord
    • Ida

      Dank je Sandra, dat klinkt optimistisch. Fijn!

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.