Sales Copy

Verander rondneuzende lezers in potentiële kopers

Je hebt veel te bieden. Dat durf je wel met droge ogen te zeggen

Maar op je dienstenpagina’s komt dat totaal niet over. Jammer, want dan halen je lezers hun schouders op. “Niks voor mij”, denken ze.

Klik-klik. Met één muisbeweging schuiven ze je aan de kant.

Laten we de koppen eens bij elkaar steken om dat aan te pakken.

Ik schrijf teksten die je lezer subtiel de goede kant op duwen.

Jóuw kant op.

“Ik heb zó’n zin om over mijn Unique Selling Points te schrijven”

Nee, dat heb ik nog nooit iemand horen zeggen.

De meeste ondernemers lopen helemaal vast als ze zichzelf in de spotlights moeten gaan zetten. Zélfs als ze best aardig kunnen schrijven.

En dan blijft een tekst lang op de plank liggen.

Jammer. Want je dienstenpagina’s zijn de belangrijkste pagina’s van je site. Op die plek verandert een willekeurige lezer in iemand die je tekst met aandacht leest.

Ik vertel jou niks nieuws

Je wéét dat die teksten online moeten. De afgelopen weken heb je zelfs vaker aan je copy gedacht dan aan je geliefde, je kinderen, de hond. Jahaa, we gaan zó naar buiten.

Maar met een onderneming die constant aan je jasje trekt, schieten je webteksten er gewoon bij in. En als je eerlijk bent: je hebt ook geen zin meer in doe-het-zelven.

Het klinkt alsof je toe bent aan een pro.

Een copywriter, dus. Een tekstschrijver die snapt dat jouw lezers veel meer nodig hebben dan een handvol bullets, tien reviews en een knalgele call-to-action.

Komt goed uit: zo’n copywriter ben ik. 

Onder de indruk

Toen ik Ida voor het eerst ontmoette, wist ik het: met die vrouw moet ik een keer samenwerken. Ik was onder de indruk van wat ze zei en hoe ze dat zei. En vooral van wat ze vroeg. Zó geïnteresseerd in mij en mijn vakgebied. Met de wil om mij en mijn werk te begrijpen en er diep in door te dringen.

 

Anna Wolthaus, Flipped professionals in learning

Jij en je lezer gaan op date

Jullie kennen elkaar vaag, maar de vooruitzichten zijn veelbelovend: op papier zijn jullie echt een match.

Je bent enthousiast, maar je weet óók wat je valkuilen zijn als je iemand wilt veroveren. “Kalm aan”, zeg je tegen jezelf, “niet ratelen, goed luisteren, niet opscheppen maar ook niet te bleu.” 

Interesse, timing, zelfkennis en lef

Daar draait het om met daten én op je dienstenpagina’s.

Ik zorg ervoor dat je lezer tijdens de eerste afspraak al uitkijkt naar de volgende.

Zo pakken we dat aan

 

 

Klaar voor de start: de briefing

  • In een telefoontje of een Zoomsessie pluizen we je doelgroep uit.
    Wie zijn ze, wat doen ze, wat zijn hun problemen en wensen, hun vooroordelen en twijfels? En ook: wat is hun motivatie om bij jou aan te kloppen (of niet), wat zijn hun verwachtingen en hoe worden ze het liefst geholpen?
  • We zetten ook jou op het podium
    Wat is precies je aanbod en je werkwijze, waarom ben jij de partij om mee samen te werken, welke argumenten heb je daarvoor, welke beloftes kun je doen en welke extraatjes bied je?
l

Dan: aan de slag (en jij leunt lekker achterover)

  • Ik lees alle input die jij me geeft. Ook screen ik de websites van je concurrenten, ik bezoek fora, ik neem een kijkje op relevante social media. Kortom, ik spit alles door wat een 360-graden-beeld geeft van jou en je klant.
  • Ik formuleer de hoofdboodschap per pagina, maak een structuur voor elke dienstenpagina en formuleer de call-to-actions.
  • Ik schrijf de teksten, met in mijn achterhoofd alle informatie die ik vergaard heb en op de voorgrond je ideale lezer.
i

Tot slot: levering, bespreking en afronding

  • Je ontvangt eerst de conceptteksten. Je leest ze door en je noteert je feedback.
  • We bespreken je feedback in een telefonische afspraak, binnen 15 dagen na ontvangst van de concepten.
  • Daarna ontvang je de definitieve, aangepaste teksten, om te verwerken in je site.

Alle teksten zijn inclusief metadescriptions, call-to-actions, tekstopmaak, interne links en andere noodzakelijke webtekst-eigenschappen. Zo kun je ze gemakkelijk en efficiënt laten plaatsen.

Hup, linea recta naar de webbouwer ermee.

Je ziet: je hoeft nauwelijks iets voor te bereiden en niks te schrijven

Ik kom alle input bij je halen. Je hoeft je geen zorgen te maken over gebrek aan inspiratie, een writers block of een tikkende klok. En je zult merken dat je nóg scherper krijgt wat je aanbod is en hoe je jezelf positioneert.

Lekker handig als je bij de opdrachtgever aan tafel zit of een netwerkborrel hebt.

“Krijg ik dan van die lange teksten? Kort is toch altijd beter?”

Dat ligt iets genuanceerder.

Mensen komen niet vanzelf naar jou toe. Ze hebben zetjes nodig, ook in je tekst. Hoe veel? Dat ligt eraan.

Vergelijk het met je live gesprekken. Een eenvoudig voorstel, voor een klant die jou al kent, kun je na één cappuccino rond maken. Een complexer aanbod vraagt meer koffie en misschien zelfs een lunch voordat iemand ja zegt.

Op je website werkt het precies zo. De teksten worden zo lang als nodig is – en zo kort als kan.

Voor wie

  • Je hebt een website, maar de dienstenpagina’s passen niet meer bij wat je doet
  • Of: je hebt een extra dienstenpagina nodig omdat je iets nieuws gaat aanbieden
  • Of: je hebt een losse pagina nodig voor een lancering of een introductie

Je wilt online teksten die laten zien hoe je offline bent.

Menselijk, maar ook zakelijk.
Serieus waar het moet, losser waar het kan.
Enthousiast, maar niet hijgerig.

Investering

Je hebt een dienstenpagina voor 1250 euro, exclusief btw. Dat is even een greep uit de kassa, maar met een simpel rekensommetje weet je wanneer je het weer hebt terugverdiend, én: wat het je kan kosten als je alles laat zoals het is.

Eerste aanvragen al binnen

Ida benoemde precies ons probleem. Live kunnen we namelijk prima vertellen wat we doen, maar online lukte dat niet.
Twee dagen na de livegang van onze website ontvingen we de eerste aanvragen al. Zeker weten dus dat onze boodschap nu ook online overkomt.

 

Judith Rook, Flipped Professionals in Learning

En nu?

Als je zelf je teksten had kunnen schrijven, had je het allang gedaan. Dan stond jouw aanbod te shinen op je website.

Je kunt de klus ook uit handen geven, aan een copywriter die de teksten baseert op:

  • Analyse – omdat je in de roos wilt schieten, en niet met losse flodders
  • Onderzoek – omdat de beste tekst begint met research
  • Inlevingsvermogen – omdat je lezer tot in zijn tenen wil voelen dat je hem snapt
  • Deskundigheid – omdat je een professionele uitstraling wilt op je website

Het is maar net wat je wilt. Stilstaan of stappen zetten.

Jij wilt vooruit

En dan kan ik me voorstellen dat je vragen hebt. Wees welkom, laten we het er even over hebben.

Vul onderstaand formulier in, dan mail ik je voor een belafspraak. Direct mailen mag ook: ida@tekstbestendig.nl. Liever meteen een belletje inplannen? Dat kan rechtstreeks in mijn agenda.

Even bellen

Vul hieronder je gegevens in, dan plannen we een belafspraak.

    Je hoort binnen twee werkdagen van me - en meestal eerder. Tot gauw!